czwartek, 4 kwietnia 2019

Szkoła branżowa - krok w dobrą stronę



Obecnie słyszymy o dobrej sytuacji na rynku pracy. Mówi się o rynku pracownika - oznacza to, że pracownicy mają nie tylko wybór ofert ciekawej pracy, ale mogą negocjować warunki wynagrodzenia na korzystniejsze dla siebie. Pod warunkiem, że będą mieli dobre przygotowanie zawodowe oraz kompetencje pozwalające na umiejętne poruszanie się po rynku pracy czy prowadzenie negocjacji. A tego można nauczyć się w szkole.


Najszybszą drogą na rynek pracy jest szkoła branżowa, która daje kwalifikacje w zawodzie, możliwość nauki przedmiotów ogólnokształcących. Naukę  można zakończyć po trzech latach lub kontynuować - zdać maturę i podjąć studia zawodowe.


Liczba zawodów, których można nauczyć się w szkole jest duża - ponad 200. Jednak nie wszystkie dają takie same szanse na rynku pracy. Część  zawodów określa się jako deficytowe - tu zapotrzebowanie na pracowników jest wysokie, inne przeciwnie - nie dają gwarancji na satysfakcjonującą prace.

Lokalny rynek pracy często znacznie się różni. W województwie opolskim ciągle poszukiwanie są: kierowcy, pracownicy budowlani np. murarze, ślusarze, kucharze, fryzjerzy, sprzedawcy, mechanicy pojazdów samochodowych czy magazynierzy.



Obecny rynek pracy jest bardzo dynamiczny - zmiany dotyczą nie tylko zapotrzebowania na pracowników w poszczególnych branżach. Sami pracownicy również zmieniają zawody czy miejsce pracy. 


Bez względu na to gdzie będziemy pracować - w kraju czy za granicą - musimy posiadać zarówno umiejętności zawodowe oraz wiele kompetencji, które pozwolą nam na dobrą komunikację (języki - w tym obce) czy współpracę.
Szkoła branżowa pozwala zdobyć i wiedzę i kompetencje. Najważniejsze to dokonać dobrego wyboru zawodu - powinien być zgodny z naszymi zainteresowaniami i predyspozycjami. Najlepiej, jeżeli nasz zawód będzie jednocześnie pasją.



W Zespole Szkół Budowlanych wielu uczniów już w szkole zdobywa umiejętności zawodowe i odnosi sukcesy w konkursach branżowych, budując w ten sposób swoją zawodową markę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz